Ønsker du fotos i høj opløsning eller andet pressemateriale - kontakt anders.ahn@hotmail.com

"En dejlig eliksir"

Anmeldelse af: 'Elskovsdrikken'

“ Instruktør: Anders Ahnfelt-Rønne (...) i weekenden - leverede Opera Nordsjælland en af de fineste opførelser, jeg endnu har set af dette lille mesterværk.(...) “Elskovsdrikken” er færdig for denne gang – det er faktisk en skam, at det kun kunne blive til disse to forestillinger. Men mon ikke Opera Nordsjælland vender tilbage til næste år? Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at det bliver forrygende godt, og jeg glæder mig allerede! (...)“

- Klassisk ifølge Sørensen

Læs hele anmeldelsen her

"Undergrunden slutter med oprejst pande.."

Anmeldelse af: 'Madama Butterfly'

“Undergrunden slutter med oprejst pande, forestillingen er iscenesat af Anders Ahnfelt-Rønne (...) på imponerende vis styrer Ulrich Stærk det hele (...) scenografien ved Rikke Juellund er stilfærdig, klassisk og ganske smuk (...) varme klapsalver fra et taknemmeligt publikum“

- Ulla Strømberg, Kulturkupeen.dk  * * * * 

Læs hele anmeldelsen her

"At spille Tjekhov nu er rigtig set."

Anmeldelse af: Tjekhov 'I dalen'

Anders Ahnfelt-Rønne, (...) har instrueret og spiller den eneste rolle meget overbevisende i en på alle måder lavmælt tone. Han taler et smukt sprog, der passer til Tjekhov, langsomt heldigvis, for der er noget at holde styr på, en halv landsbys beboere med lange russiske navne.

Der er ikke mange rekvisitter på scenen, men tilstrækkeligt og det smukkeste scenelys, som kan fange et par enkelte trægrene og hurtigt give stemning af en hel russisk plantage. Det er jo ikke Rusland, men Galaksen i Værløse, hvor "I dalen" - netop har haft premiere, før forestillingen er rede til at blive sendt på turné.

At spille Tjekhov nu er rigtigt set. Vi lever i en tid, hvor vellevned findes, men også er sat til debat. Hvor ulighed trives, men ikke diskuteres, og hvor nogle magthavere er ved at tage livsgnisten fra os og tror, at en sjat lommepenge kan muntre masserne op. Men snart ender vi her i nutiden som dikkende lammehaler. 

"I dalen" er ikke opmuntrende at lytte til, men på sin vis vederkvægende. Og så må Furesø Kommune ( tidl. Værløse og Farum i dag ærgre sig over, at de som socialdemokratisk styret kommune har sagt farvel til Undergrunden som egnsteater kort før Corona-krisen brød ud.

Det er ringe lokal kulturpolitik. Krisen har vist, at kunst og kultur er nyttige som fælles holdepunkter. Derfor er der så meget mere grund til at støtte op om teatret Undergrundens aktiviteter.

- Kulturkupeen.dk * * * * *

Læs hele anmeldelsen her

"Grebet af mødet med publikum"

Anmeldelse af: Noget om at blive grebet ...

Livet er ikke noget uden kunsten - det har både publikum og de optrædende lært af årets corona-forhindringer. Men der kan findes smutveje!

Anders Ahnfelt-Rønne lader sig ikke bremse af pandemien eller kommunens svigtende interesse, og hos Halfdan Rasmussen har han fundet nøglen til en fin, poetisk-musikalsk turné, som tager ud i landet.

 

Fin sammenhæng

Det lille program er sammensat af digte og musikalske brudstykker. Anders Ahnfelt-Rønne tager sig selv af teksterne på sin finurlige, underspillede måde, og Kirstine Elise Pedersen stryger celloen, medens han sidder ved flyglet eller haler hamonikaen frem. Det bliver til en litterær-musikalsk mosaik fuld af sødme og indtagende betoninger.         

H.C. Andersen passer fint ind i sammenhængen, og hans eventyr om den giftelystne sommerfugl bliver et komisk højdepunkt i programmet, der også kommer omring Piet Hein og Klaus Rifbjerg, de gode svenskere Nils Ferlin og Evert Taube og dertil Bach, Mozart og Brahms - samt Astor Piazzollas »Oblivion«.

- Knud Cornelius

"Gider du - gid du gad - gid du gad gide "

Anmeldelse af: Det forsømte forår

EN SVUNDEN TID

Ene mand stod skuespiller Anders Ahnfelt-Rønne lørdag aften på DaVinci Ristorantes lille intimscene og tegnede billeder af lærertyper fra 1920-ernes Metropolitanskole i København. Skolen som Hans Scherfig selv frekventerede og beskrev i sin roman ”Det forsømte forår”. Med stilfærdig underspillet humor fremmanede han livet, som det udformede sig på denne højborg, hvor det at  kunne remse gloser og formler op, betød mere end forståelse. Cirklens kvadratur, den franske grammatik, de tyske sætningsopbygninger og latinen – begreber der kunne give enhver elev koldsved, når han skulle overhøres af de mere end koleriske lærere.

Vi fik måske ikke koldsved på panden, men måtte rykke os lidt på stolesæderne, når Anders Ahnfelt-Rønne inddrog os publikummer i undervisningen. ”Gid du gad gide   -  vi har fransk nu. Hvad hedder det på fransk? Har du ikke læst på lektien?” Det havde vi jo ikke! På den måde blev det ind imellem til herligt totalteater. Disse selvcentrerede lærertyper blev beskrevet, spillet,  så vi forstod, at det har været et helvede at være elev, de blev skarpt og bidskt levendegjort, men aldrig udleveret – en fin balancegang. Afstanden fra dette videns parnas og ned til den menige masse, folket, var stor - i lærerstabens øjne. Og når det så blev forår, hvor alt blomstrede og lokkede derude, ja så måtte man som elev nøjes med at drømme om det, for foråret var ensbetydende med eksamen. En tid med lektieterperi, mavekramper, nervøse trækninger og søvnløse nætter: Det forsømte forår.

Det var et medlevende publikum, der efter forestillingen var spørgelystent, så der udviklede sig en ping pong mellem skuespiller og publikum. Den vellykkede teateraften var arrangeret af Teaterkredsen Mariagerfjord.

- Sif Kristensen

Mozarts DON JUAN

Anders Ahnfelt-Rønne instruerede i 2019 den anmelderoste Mozarts DON JUAN. Forestillingen blev til i et samarbejde mellem Undergrunden og Aarhus Sommeropera. 

 

 

 

 

"Faktisk er disse sangere og deres karaktertegninger den bedste Deres udsendte har oplevet i Don Giovanni/Don Juan (..) Der manglede intet i denne forestilling - instrueret af Anders Ahnfelt-Rønne"

* * * * * * Kirsten Neel Harry, Ascolta

 

"Enkelthed, nærvær og fantastiske sangere præger denne udgave af Don Juan"

* * * * * Rachel Einarsson, Jyllands-Posten

 

"Der er altså lidt at tænke over midt i dette ellers muntre drama (...) Det skal ma"

Aarhus Stiftstidende

 

"Jo, publikum hyggede sig - og det tror jeg såmænd også, Mozart ville have gjort."

* * * *  Søren Schelling, operascenen.dk

 

"Gennemtænkt og velsunget '"Don Juan" hos Undergrunden og Aarhus Sommeropera."

* * * *  Ulla Strømberg, kulturkupeen.dk

La Bohème

Tag med ind på Café Momus og oplev puccinis klassiske opera i en ægte og gribende opsætning, helt tæt på de medvirkende, hvor et ensemble på syv musikere og unge sangere fremtryller pariserstemning.

 

"Forestillingen overrasker på en begavet og gennemført måde" - "Alt fremstod i en tætspundet, levende og velklingende harmoni, og de unge sangere var fabelagtige både i det dramatiske udtryk, sangkraft og engagement"

* * * * * * Rachel Einarsson, Jyllands-Posten

 

"Ro og inderlighed. En renfærdig og intens nyoplevelse. Rørende og bevægende men ikke sentimental"

* * * * * Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis

 

"Vellykket opsætning af La Bohème på Teater Undergrunden i samarbejde med Den Fynske Opera og de jyske Operaen i Midten"

* * * * Gregers

Broen over Drina

Ikke langt fra Sarajevo strækker den mægtige og lange honningfarvede bro sig over floden Drina som danner baggrund for Ivo Andric' berømte roman fra 1945. Bl.a. denne roman skaffede forfatteren Nobelprisen i litteratur (1961).


"Alene i kraft af sin stemme og fremtonings prunkløse virkemidler formår Anders Ahnfelt-Rønne at nagle os til stolesæderne i en af de mest elementære menneskelige situationer: at lytte til en beretning. Han forsøger aldrig at piske en stemning frem, men lader selve fortællingernes kraft erobre fantasien, og man får oplevelsen af, at her øses der fra et erfaringsmættet, uudtømmeligt væld. Tid og Sted, steming og begivenhed tager skikkelse i rummet, sanseligt og levende."
* * * * * Otto Pretzman, Nordjyske 

 

 

W.A. MOZART: BORTFØRELSEN

Humoristisk bearbejdelse af Mozart’s Bortførelsen fra Seraillet.

"Ahnfelt-Rønne har vendt tingene på hovedet" - "Man øjner hans humanistiske vinkel" - "Respektfuldt sjov" - "Opfindsom scenografi af Rikke Juellund" - "Underholdende og elegant" -"Anbefales varmt" 

 

"Mozart er søgt til Sjælsmark - alt går op i en grinagtig helhed"
* * * * * Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis 4/9


"Hvis du når at komme ind og se forestillingen, vil du forlade Galaksen med smil på læben"
Poul Einar Hansen, ASCOLTA


"Anders Ahnfeldt-Rønne går som altid formmæssigt dristigt til løsning i sine efterhånden mange utraditionelle operaopsætninger i Værløse.
Han kommer også et godt stykke med sangere, der leger med på de sceniske ideer, og som bevæger sig frejdigt i de kringlede mozartske koloraturer."

* * * Gregers Dirckinck-Holmfeld

Boris Godunov

Et musikalsk drama om bristede illusioner og magtsyge.

 

"En forbløffende opførelse skabt på en scene af nærmest frimærkestørrelse. Skabt med de forhåndenværende, men gyldne søm i en fræk, men velbegrundet iscenesættelse. Godt skuldret"
* * * * Gregers Dirckinck-Holmfeld

 

"Anders Ahnfelt-Rønne har tilrettelagt og iscenesat hele den store operaaften med sikre kort på nøgleposterne og en beundringsværdig spillelyst hos alle – ikke mindst hos den fænomenale pianist Ulrich Stærk, der igen ene mand tager sig af hele orkestermusikken. Topdygtigt og helt fyldestgørende."
* * * * Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis 6/9-16

 

Original, blodig og bevægende.
"Roser til alle (...) jeg kan varmt anbefale dig at købe billet til dette voldsomt medrivende værk"

Poul Einer Hansen, Operabladet Ascolta

L'Heure Espagnole / Gianni Schicchi

En dobbeltoperaforestilling, der når ud over scenekanten. 

 

'Af de fem sangroller i L'Heure Espagnole var mezzosopranen Tuva Semmingsen som urmagerens kone Conception i centrum, hvilket hun mæskede sig i scenisk og vokalt og gjorde en stærk karakter med perfekt teatertydelighed. (...)"

"Hele Gianni Schicchi var én stor lækkerbisken med herlige, småkaotiske optrin og skønt scenisk nærvær fra sangerne, og igen var Ulrich Stærks udlægning af klaverudtoget fremragende, så tårekanalerne fugtedes fra første færd."
Per Rask Madsen (Information)

 

"Veloplagt sunget og spillet. Solid og klar fortolkning. Kærlig iscenesættelse med tilføjede finurligheder"

"Tuva Semmingsen er det dejlige midtpunkt og lægger niveauet højt"
Knud Cornelius **** (Frederiksborg Amts Avis)

 

"En glimrende operaaften. Der bliver sunget og ageret med overbevisende slagkraft. Professionelt."

"Joachim Knop er perfekt i rollen som Gianni Schicchi der tager røven på alle de andre"
Gregers Dirckinck-Holmfeld ****

 

Tosca

Anders Ahnfelt-Rønnes iscenesættelse af Puccini's opera Tosca på 'Undergrunden' i samarbejde med Teater Nordkraft og Aalborg Operafestival - stor kunstnerisk succes

 

"Tosca støvet gevaldigt af. - En aften af de store. - Intimopera når det er bedst. - Opsætningen var skruet genialt sammen." 
MV avisen

 

"Fremragende ramt - vi gribes fat som i en skruestik af operaens kerne - gennemtænkt iscenesættelse af Anders Ahnfelt-Rønne - vi er imponeret."
* * * * *  Gregers Dirckinck-Holmfeld

 

"Imponerende operaforestilling - højspændt fængslende."
Peter Dürrfeld 

 

"Et drama af tæt intensitet - dette første operaudspil fra Egnsteatret Undergrunden lover godt for den standard der er målsætningen."
* * * * *  Knud Cornelius

 

"Anders Ahnfelt-Rønne har lutret hele det syngende persongalleri for de gængse klichéer. Puccinis farvemættede orkesterpartitur er blevet til pointeret sjælegrafik i klaverudgaven, som pianisten Ulrich Stærk med lidenskab og nerve bringer til fuld blomst." 
Peter Johannes Erichsen

Kontrabassen

Et musikalsk og humoristisk drama af Patrick Süskind, spillet af Anders Ahnfelt-Rønne solo på scenen.

 

"Smilfuldt og elegant" 
Knud Cornelius  * * * * *

 

"Intenst, smidigt, skarpt, diskret og fuld af musik. Djævelsk organisk og rigtigt. Ingen påtagne fagter, virtuos nonchalance. Jeg gik derfra så opløftet og glad som jeg ikke har været længe." 
Ole Jorn 
 

"Formidlingen af morsomme eller tankevækkende anekdoter, spøjse iagttagelser og musikvidenskabelige mærkværdigheder lykkes til fulde med underspillet tør humor. Som underholdende musikalsk foredrag er der rundhåndet uddeling af 5 stjerner." 
Iben Friis Jensen. * * * * *

 

"Det lykkes Anders Ahnfelt-Rønne med sin diskrete underspillede komik og totale sceniske nærvær at trylle en intensitet frem, som gør Kontrabassen til en både humoristisk, rørende og vedkommende forestilling"
Egil Green (Borgå Finland)

 

"Kontrabassen af Patrick Süskind fremføres af Anders Ahnfelt-Rønne med en fin, underspillet humor. Det er meget meget morsomt."   
Nanna Boye

Babettes gæstebud

Babettes gæstebud spiller på dansk - (og i udlandet på svensk og engelsk)

 

"Fortællerens magiske nådegave"
Iben Friis Jensen 2013

 

"Minsandten om han ikke står der som en anden Jarl Kulle !!"  - Knud Cornelius 2013  -  * * * * *

 

"En herlig gendigtning af Babettes gæstebud blev afleveret på flotteste vis, behageligt underspillet og med en skøn humor"   - Benny Grarup 2014

 

"I saw Anders Ahnfelt-Rönnes performance at Hangö Teaterträff (Finland) on June 8th 2012. It is a minimalistic, witty, clever, touching presentation of Karen Blixen's wonderful story. Anders trusts on the text and the spectator, which gives great pleasure and honour to both.

It is simple but deep, peaceful but exciting, the story keeps us in a growing tension for next turns and how it all ends. To me who sees around 150-200 shows annually, this performance stays in mind as a great experience."
Jussi Helminen, theatre director (Finland)

Det forsømte forår

Af Hans Scherfig - dramatiseret og spillet af Anders Ahnfelt-Rønne, sæson 2014/15 og 2015/16

 

"Publikum på skolebænken - tilskuerne sidder allerede pænt på række - det hele er enkelt arrangeret som var det et biolgilokale. Lektor Blomme mindes, og der terpes fransk og tysk med munter overhøring af publikum. Anders Ahnfelt-Rønne memorerer overbevisende de udvalgte scener og tilføjer den nødvendige sarkasme, så publikum kan sidde og tænke, at godt den skoletid er overstået og ikke kommer tilbage."

* * * *   Knud Cornelius